مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم پایان نامه)

شما هم اکنون فایل با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم پایان نامه) را مشاهده منی نمایید که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم پایان نامه)

مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-مشارکت-در-تصمیم-گیری(فصل-دوم-پایان-نامه)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم) در 46 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب


کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

تعریف مشارکت
مشارکت درگیر شدن ذهنی و عاطفی کارکنان در موقعیت های گروهی است که آنان را بر می انگیزاند تا به هدف های گروه یاری رسانند و برای رسیدن به آن ها احساس مسئولیت کنند. در این تعریف سه اندیشه مهم جای دارد: درگیر شدن، یاری دادن و احساس مسئولیت کردن(ایمانی، 1390).
الف- درگیر شدن ذهنی و عاطفی: پیش و بیش از هر چیز مشارکت به معنی درگیر شدن ذهنی و عاطفی است، و نه تنها فعالیت و تلاش عضلانی. منظور از درگیر شدن یک حالت روانشناختی است و نه یک وضعیت جسمانی. شخصی که مشارکت می کند به جای آن که به حالت «کار – درگیر» درآید، به وضعیت «خود – درگیر» دست پیدا می کند.
ب- برانگیختن برای یاری دادن: دومین پندار در مشارکت آن است که مشارکت کارکنان را به یاری دادن بر می انگیزاند، کارکنان اختیار پیدا می کنند تا سرچشمه های ابتکار و آفرینندگی خود را، همچنان که در نظریه پیش بینی می شود، به سوی هدف های سازمان بازگشایند. در چنین وضعی مشارکت از «موافقت» تفاوت پیدا می کند. مشارکت پدیده ای بیش از جلب موافقت درباره چیزی است که از پیش درباره آن تصمیم گیری شده است. بزرگترین ارزش آن دست یابی به خلاقیت و قدرت آفرینندگی همه کارکنان است.
ج – پذیرش مسئولیت: مشارکت، سرانجام کارکنان را بر می انگیزاند تا در فعالیت های گروه خود به پذیرفتن مسئولیت سوق داده شوند. این یک فرا گرد اجتماعی است که از راه آن افراد در سازمان به حالت «خود – درگیری» می رسند و می خواهند که سازمان در کارش کامیاب شود. هنگامی که آنان درباره سازمان خود سخن می گویند، از واژه «ما» و نه «آنان» استفاده می کنند. هنگامی که یک دشواری در کار می بینند می گویند این دشواری «ما» است و نه «آنان» (بهنام مرشدی، 1392).
با توجه به تعاریف فوق از مشارکت می توان گفت که: مشارکت عبارت است از درگیری ذهنی و عاطفی داوطلبانه یک شخص در موقعیت های گروهی مربوط به خود و سازمان خود که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت دست یابی به هدف های گروهی شده و باعث می شود که فرد در مسئولیت کار شریک شود.

مبانی فکری مشارکت
مبانی فکری مدیریت مشارکتی را می توان در تئوری دموکراسی، تئوری سوسیالستی و در تئوری نئوکلاسیک و انسان گرایان مدیریت یافت(صیا دی، 1392).
یکی از ارکان اصلی تئوری دموکراسی، مشارکت مساوی کلیه افراد در تمامی امور تصمیم گیری ها است. فرض اصلی در این تئوری آن است که هنگامی که دانش تک تک افراد با هم ترکیب شود و از آن به طور جمعی و یک جا استفاده شود، انسان می تواند با خردمندی و هوشیاری بیشتری تصمیم بگیرد. در مکتب سوسیالیسم، موضوع مشارکت در یک چارچوب وسیعتری و به عنوان یک مکانیسم و حربه ای در مبارزه با طبقه کارگر علیه کارفرما می باشد. و در مکتب نئوکلاسیک نیز مشارکتی یکی از عناصر اصلی سازمان و مدیریت به شمار می آید این مکتب برای فعل و انفعالات گروهی اهمیت قائل است و تأکید آن مدیریت مشارکتی غیر قابل انکار است(صادقی فرد و دیگران،1382). با مقایسه تئوری های سوسیالیسم و انسان گرایان می توان گفت که مشارکت از دیدگاه انسان گرایان همان توزیع قدرت در سازمان است و در واقع به دنبال پشتیبانی از مشارکت در امور و رشد و تحول آن ها در چارچوب سازمان است و معتقدند که مشارکت افراد در امور و در تصمیم گیری ها می تواند بریکپارچگی گروه های کاری بیفزاید، باعث تقویت روحیه کارکنان شود و تعهد بیشتری در آن ها نسبت به اهداف سازمانی ایجاد نماید. در حالی که در مکتب سوسیالیسم هدف از مشارکت کارمندان در تصمیم گیری می تواند منجر به تعهد سازمانی بیشتری گردد.

مديريت مشاركتي در تصميم گيري
ويكتور وروم با همكاري فيليپ يتون، آرتورياگو، براي كمك به مديران در انتخاب اينكه كدام يك از شيوه هاي سه گانه براي وضعيت هاي گوناگوني كه در انجام امور روزانه با آن مواجه مي شود، مناسب تر است، چارچوبي پيشنهاد نموده اند. آنها سه روش اصلي تصميم گيري را كه مورد بحث قرار گرفت، به پنج شكل زيرربط، داده اند:
1- تصميم مقتدرانه: مدير با استفاده از اطلاعات موجود در آن زمان به تنهايي به حل مسأله و اتخاذ تصميم مي پردازد.
2-  تصميم مقتدرانه: مدير، اطلاعات ضروري از زيردستان يا ديگر اعضاي گروه بدست مي آورد و سپس براي حل مساله تصميم مي گيرد. مدير پيش از كسب اطلاعات زيردستان ممكن است به آنان بگويد كه مساله چيست. زيردستان اطلاعات لازم را فراهم مي كنند. اما در ارائه راه حل ها و ارزشيابي آنها دخالت ندارند.
3- تصميم گيري مشورتي: مدير مساله را با زيردستان يا ديگر اعضاي گروه به طور جمعي در ميان مي گذارد تا عقيده و پيشنهادهايشان را بدست آورد، بدون اينكه آنان را بطور گروهي دورهم جمع كند. مدير آنگاه تصميم مي گيرد. اين تصميم ممكن است بازتاب داده هاي زيردستانش باشد يا نباشد.
4- تصميم گيري مشورتي صوري دوم: مدير مساله را با زيردستان يا ديگر اعضاي گروه بطور جمعي در ميان مي گذارد تا عقيده و پيشنهادهاي آنان را به دست آورد و تصميم را اتخاذ مي كند كه ممكن است بازتاب داده ها آنان باشد يا نباشد.
5- تصميم گروهي يا جمعي: مدير مساله را با زيردستان به عنوان يك گروه در ميان مي گذارد و گروه را در جستجو و تلاش دسته جمعي براي تصميم گيري نهايي بكار مي گيرد(شرمرهورن و همكاران، 1386).

پیشینه پژوهش
- شريف خليفه سلطاني و همکاران (1391) در مقاله ای با عنوان بررسي ارتباط بين مشارکت در تصميم گيري، آزادي عمل و رعايت عدالت با ارتقا انگيزه کار معلمان نتیجه گرفتند که: چنان چه خواهان ارتقاء انگیزه معلمان و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش هستیم، باید تدابیری فراهم آوریم که بر اساس آنها رضایتمندی افراد در سطوح گوناگون فراهم شود. همچنین بی توجهی به سایر عوامل آموزشی و پرورشی، آموزش و پرورش را از اثربخشی و توسعه دهندگی باز می دارد.  
- اکرامی و همکاران(1389) در پژوهشی با عنوان ارزيابی مشارکت کارکنان در تصميم‌گيری مديران، نشان دادند که: ميزان مشارکت کارکنان در تصميم گيری مديران، کمتر از سطح متوسط است؛ به غير از متغيرهای جنسيت و پست سازمانی، متغيرهای تحصيلات، سن و تجربه خدمتی کارکنان با مشارکت آنها در تصميم گيری مديران رابطه ندارد.
- خورشیدی و همکاران(1389) در مقاله ای به بررسي عوامل موثر بر تقويت انگيزه شغلي مديران از ديدگاه مديران آموزشي، معلمان، کارشناسان حوزه ستادي و مديريتي آموزش و پرورش و متخصصان آموزش و پرورش و تربيت پرداخته اند. نتايج تحليل عاملي بيانگر آن بود که عوامل موثر بر تقويت انگيزه شغلي مديران مشتمل بر عامل اول؛ خودشکوفايي با بیست و هشت شاخص، عامل دوم؛ عامل اجتماعي با بیست و دو شاخص، عامل سوم؛ عزت نفس با هفده شاخص، عامل چهارم؛ خصوصيات مطلوب شغلي با چهار شاخص، عامل پنجم؛ فيزيولژيک با چهار شاخص و عامل ششم؛ اغتناي شغل با چهار شاخص مشخص شد. در نهايت اين شش عامل %68 واريانس کل انگيزش مديران را تبيين مي کردند. 
- گل پرور و واثقی(1389) در مقاله ای به بررسي رابطه بین مشارکت در تصمیم گیری با تنش شغلی با توجه به نقش میانجی عدالت رویه ای و بی اعتمادی بین فردی پرداختند. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادله ساختاری، تحلیل رگرسیون میانجی و آزمون سوبل مورد تحلیل قرار گرفتند. نتیجه ی الگو سازی معادله ساختاری نشان داد که مشارکت در تصمیم گیری، 4/6 درصد از واریانس عدالت رویه ای را تبیین می کند، اما با بی اعتمادی بین فردی دارای رابطه ی معنی داری نیست. عدالت رویه ای نیز، 3/17 درصد از واریانس بی اعتمادی بین فردی را و عدالت رویه ای و بی اعتمادی بین فردی، 24/1 درصد از واریانس تنش شغلی را تبیین نمودند. تحلیل میانجی نشان داد که عدالت رویه ای، متغیر میانجی کامل در رابطه مشارکت در تصمیم گیری با بی اعتمادی بین فردی و تنش شغلی است. اما بی اعتمادی بین فردی در رابطه عدالت رویه ای با تنش شغلی، نقش یک متغیر میانجی پاره ای را ایفاء می نماید.

فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم پایان نامه) به شرح زیر می باشد:
تعریف مشارکت
2-2-2- مشارکت از دیدگاه اسلام
2-2-3- مبانی فکری مشارکت
2-2-4- سطوح مشارکت
2-2-5- انواع مشارکت کارکنان
2-2-6- اجزای کلیدی برای مشارکت کارکنان
2-2-7- پیامدها و نتایج مشارکت
2-2-8- انواع مشارکت
2-2-9- مقتضیات مشارکت
2-2-10- اهميت و ضرورت مطالعه مشاركت در سازمان  
2-2-11- تعریف مدیریت مشارکتی
2-2-12- اهداف مدیریت مشارکتی
2-2-13- موانع اجرایی مدیریت مشارکتی
2-2-14- پیش نیازهای فرآیند مدیریت مشارکتی
2-2-15- مشاركت در آموزش و پرورش
2-2-16- تعریف تصمیم گیری
2-2-17- ماهيت تصميم گيري
2-2-18- فلسفه تصميم گيري
2-2-19- اشكال تصميم گيري
2-2-20- تصميم گيري در مديريت و اهميت آن 
2-2-21- ابعاد مشارکت در تصمیم گیری 
2-2-22- مديريت مشاركتي در تصميم گيري
2-2-23- مدیریت مشارکتی و مزایای آن
2-2-24- شیوه های مدیریت مشارکتی 
2-2-25- نقش ها در مدیریت مشارکتی
2-4- پیشینه پژوهش
2-4-1- پژوهش های داخلی 
2-4-2- پژوهش های خارجی

ضیحات: پرداخت توسط همه کارتهای عضو شتاب در درگاه بانک پاسارگاد امکان پذیر است. شما پس از خرید (مبانی نظری و پیشینه نظری پژوهش  مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم)) سریعآ لینک دانلود در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود کنید.

نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید
.

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو) مشارکت دانلود مباني نظري مشارکت در تصمیم گیری مباني نظري ابعاد مشارکت فصل دوم پايان نامه ارشد انواع مشارکت ادبيات نظري مدیریت مشارکتی چارچوب نظري تعریف مشارکت پيشينه نظري مشارکت پيشينه پژوهش مشارکت در تصمیم گ

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت در تصمیم گیری(فصل دوم پایان نامه)


دانلود پرسشنامه شخصیت خودشیفته آمز (NPI-16)

پروپوزال بررسی علل عدم تمایل دانش آموزان به یادگیری درس تاریخ

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی(فصل دوم)

رابطه بین نگرش ایجابی مديران و عملكرد دبيران

دانلود پایان نامه بررسی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی

پاورپوینت تحلیل مجتمع مسکونی VM کپنهاگ دانمارک

مقاله بررسی تورم و چالش دولتها

دانلود طرح توجیهی تولید میلگرد از ضایعات آهن

دانلود پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفاهیم و دیدگاه های مدیریت سود وسیاست تقسیم سود (فصل 2)