چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل 2)

شما هم اکنون فایل با عنوان چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل 2) را مشاهده منی نمایید که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل 2)

چارچوب-نظری-و-پیشینه-تجربی-پژوهش-کودکان-استثنایی-(عقب-مانده-ذهنی)(فصل-2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل دوم) در 45 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی
همواره در مورد علل عقب ماندگی ذهنی سوالهای فراوانی مطرح می گرددبسیاری از علل آن تاکنون ناشناخته باقی مانده است علل عقب ماندگی ذهنی را میتوان درجریان انتقال صفات ارثی (عوامل ژنتیکی)به هنگام تشکیل نطفه،در دوران مختلف بارداری،زمان حساس تولد،مرحله مهم شیرخوارگی ومراحل دیگر رشد جستجو کرد.(افروز 1384)
رابینسون و رابینسون به نقل از ما هر علل عقب ماندگی را به چهار گروه زیر تقسیم نموده اند که عبارتند از:
1- عقب ماندگی به علت عوامل ارثی
2- عقب ماندگی به علت اتفاقات دوران بارداری
3- عقب ماندگی به علت حوادث زایمانی و بعد از تولد
4- عقب ماندگی به علت عوامل محیطی،اجتماعی،فرهنگی
هر کدام از این عوامل به تنهایی یا به صورت ترکیبی ممکن است موجب عقب ماندگی ذهنی در فرد شوند که تأثیر هر یک به اجمال ذکر می شود:
عقب ماندگی به علت عوامل ارثی
عوامل و مشکلات وراثتی باعث ایجاد اختلالات فراوان در رشد جسمی و ذهنی کودکان میگردد گروهی از کودکان که به علت نارسائی های ژنتیکی دچار عقب ماندگی شده اند اغلب دارای اختلالات دیگری نیز می باشند (افروز،1379).
عامل همخونی در ایجاد ناهنجاری های ارثی،جسمی،ذهنی تأثیر فراوان دارد.مثلاً ازدواج با نزدیکان هم خون مانند دختر خاله،دختر عمو،پسر خاله.به طوری که مندل می گوید افرادی که با نزدیکان ازدواج می کنند باعث ظهور بیماریهای مستور می شوند (میلانی فر،1386 ).
عقب ماندگی به علت اتفاقات دوران بارداری
عامل همخونی Rh:در خون پروتئینهائی وجود دارد که در شرایط خاص سبب لخته شدن و رسوب کردن گویچه های سرخ می شود از مهمتریناینپروتئینها ،آنتی ؤیتامینی به نام (Rh) است این عامل نیز مانند گروههای خونی با وراثت به فرزندان منتقل می شود عدم تجانس عامل  Rh مادر و جنین اهمیت بسزائی دارد
به ویژه هنگامی که مادر (Rh ) و جنین(〖Rn〗^+) باشدی باعث واکنش متقابل بین مادر و جنین می شود که برای جنین خطرناک است ( سیف نراقی،نادری،1386 ).
سرخجه : گرگ اولین محققی بود که نشان داد مادران بارداری که در سه ماهه اول بارداری به سرخچه مبتلا می شوند ممکن است نوزادانی با ناهنجاریهای مادرزادی به دنیا آورند. در حال حاضر مشخص شده است که ویروس سرخچه می تواند سبب ناهنجاری چشم،(آب مروارید،کوچکی چشم) اشکال در گوش داخلی ( ناشنوائی مادرزادی به دلیل انهدام جسم کورتی ) اختلال در قلب و مینای دندان گردد و در بعضی موارد سبب ناهنجاری مغز و عقب ماندگی گردد،مدارک جدیدتر نشان می دهد که این ویروس سبب عقب ماندگی رشد داخل زهدان و ناهنجاری های عروقی می گردد. (سیمانسون،1994 به نقل از سیف نراقی،نادری)
سیفلیس:ابتدا والدین یا یکی از آنها به بیماری سیفلیس که مرض بسیار خطرناکی است،موجب ابتلای جنین به این بیماری می شود و معمولاً از طریق مادر سرایت می کند ویروس سیفلیس علاوه بر ایجاد نارسائی هوش در کودک ، ناهنجاری حسی و حرکتی بالاخص کوری و فلج و صرع را نیز سبب می شود و در بعضی مواقع موجب سقط جنین یا مرگ طفل در رحم می شود. 
عوامل تراتوژنیک آسیب زا:
الف ) هیپر ترمی: عارضه ای که بر اثر عفونتهای ویروسی عارض مادر حامله می شود تب یا افزایش درجه حرارت بدن است این ویژگی خود به عنوان یک عامل تراتوژن محسوب می گردد.
در بررسی تاریخچه دوران بارداری 63 مادر گزارش شده که 11 درصد موارد یعنی در 7 نوزاد آنانسفال مادران هنگامی دچار هیپرترمی شده اند که جنین در مرحله بسته شدن چینهای عصبی بوده است (سادلر،1370 ).
ب ) تأثیر اشعه X :
قرار گرفتن مادران به دفعات و مدت طولانی در ماههای اول بارداری در معرض تابش اشعه( X ) مخصوصاً به شکم و ناحیه لگن باعث اختلالاتی از قبیل عدم رشد جنین،کمبود وزن،عدم رشد مغز و میکروسفالی، هیدروسفالی و نقایص بدنی می شود.
ج ) تأثیر داروهای شیمیایی:
مصرف هر داروی بیجا در دوره بارداری مخصوصاً در سه ماهه اول اگر به مدت طولانی هم استفاده نشود خالی از ضرر نیست.
د ) مسمومیت با سرب:
 یکی از مواردی که برای کودکان خطرساز است رنگ آمیزی دیوارهای خانه بارنگی که آغشته به سرب است می باشد تقریبا هرکودکی که در این خانه ها زندگی می کنند سطوح بالایی از سرب در خون او وجود دارد مطالعات نشان می دهد مواجه با سرب در سالهای اولیه با ناتوانی در خواندن و افت تحصیلی همراه است.(کاکاوند1385)
اعتیاد والدین:اعتیاد والدین به مشروبات الکلی موجب مسمومیت شده و ژن مسموم باعث نقص هوشی،ضعف
عمومی در رشد طبیعی و ناهنجاری های حسی و حرکتی و گاهی عقب ماندگی ذهنی می گردد. پزشکان گزارش میدهند مادرانی که در دوران بارداری الکل می نوشند صرف نظر از اینکه خودشان دچار بیماری می شوند در 1/3  موارد کودکانشان بغد از تولد فوت می کنند و در صورتی که فوت نکنند اختلالات رشد جسمانی و عقلی دارند.
استفاده از دخانیات در دوره بارداری نیز باعث کم شدن وزن نوزاد و حتی سقط جنین می گردد و مادرانی که پس از تولد کودک سیگار می کشند باعث استنشاق دود توسط کودک می شوند و این کودکان استعداد زیادی برای سینه پهلو،برونشیت و آسم دارند(میلانی فر، 1386).
سن مادر:کم بودن سن مادر( زیر بیست سال) و یا مسن بودن او(بالاتر از 40 سال) می تواند در بروز مشکلات ذهنی مؤثر باشد. برخی عوارض کم سن بودن مادر شامل نارس بودن نوزاد (وزن کمتر از2500 g با مشکلات تنفسی) فلج مغزی، نارسائی عصبی و کم هوشی می باشد بنابراین جلوگیری ازبارداریهای زود هنگام مادران می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از معلولیت ها از جمله عقب ماندگی ذهنی داشته باشد. گاه نیز مجموع سن پدر و مادر را که بیش از 80 سال باشد در به وجود آمدن نوزادی با سندرم دادن دخیل می دانند ( ابرامزوبنت،1981).
اختلال در غدد:کم کاری و پرکاری غدد بدن مادر و نوزاد،مانند آثار هورمونهای تیروئید نیز می تواند مشکلات جسمی،ذهنی،روانی برای کودک فراهم آورد که با تشخیص به موقع و درمان مناسب ممکن است از عقب ماندگی ذهنی و اختلالات دیگر جلوگیری به عمل آید (سیدآبادی،1366 ).

عقب ماندگي به علت حوادث زايماني و بعد از تولد
مطالعات و پژوهش ها نشان داد كه اكثر مشكلات لحظه تولد ، نتيجه اختلالاتي است كه در ماههاي اوليه رشد جنين به وجود مي آيند و اين اشكالات تنها در هنگام تولد نمايان مي شود بايد در نظر داشت كه در لحظه تولد ممكن است حوادثي پيش آيد كه سلامت نوزاد را به خطر بيندازد و اگر مادر در دوران بارداري و وضع حمل تحت نظر پزشك نباشد احتمال وقوع چنين حوادثي بسيار زياد است به طور كلي عللي كه در هنگام بارداري و زايمان و تولد كودك باعث عقب ماندگي ذهني مي گردد اكثراً قابل پيشگيري است بنابراين حفظ كردن مادر از برخود با عوامل سوء در دوره بارداري ، زايمان به موقع ،مراقبت كامل از نوزاد (پيش گيري از كمبود اكسيژن ،اصلاح كمبود قند خون و اختلالات بيوشيمي ديگرکه بر مغز كودك اثر میگذارد ضروری است.(فيض ،1373).

پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور
در پزوهشی که در سال (1377) در لرستان انجام شده بر این منظور از سه استان (شمال ، جنوب ، مرکز) کودکان استثنایی به طور تصادفی انتخاب شدند در این پزوهش به منظور بررسی مقایسه ای فراوانی ازدواجهای خویشاوندی در بین والدین کودکان عادی و عقب مانده ذهنی در استان لرستان پرداخته شد تعداد نمونه400 نفر بود نتایج تحقیق نشان داد بین ازدواج خوشاوندی والدین و عقب ماندگی ذهنی کودکان رابطه معنا داری وجود دارد . و مهمترین عامل عقب ماندگی و مهم ترین عامل عقب ماندگی ذهنی کودکان (46) درصد عوامل ارثی بوده است همچنین بین سن پدر ، سن مادر تعداد افراد خانواده ، تربیت تولد و تحصیلات پدر و مادر باهوش کودک رابطه معنا داری وجود دارد.
در(p<0/01 )  پژوهش جلالت (1379) فراوانی معلولیت های ذهنی و حسی و حرکتی در دانش آموزان سنین مدرسه رو و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و روانی والدین آنها در تبریز  مورد بررسی قرار گرفت که نتایج زیر به دست آمد:
سطح درآمده خانواده های دارای فرزند معلول بسیار بوده و با تنگنای اقتصادی مواجه هستند همچنین سن بارداری در این  مادران در هنگام زایمان کودکی که معلول شد یا بسیار پایین و بالا بوده است و نیز سطح سواد والدین کودکان نمونه مورد بررسی خیلی کم و اکثرا در سطح بی سواد یا کم سواد قرار دارد .
در تحقیقی توسط حسینی (1379) این نتایج به دست آمد از بین (300) کودک عقب مانده ذهنی (120) نفر دارای والدین خویشاوند بوده اند که بیشترین نسبت فامیلی آنها دختر عمو پسر عمو(11/3%) و کمترین نسبت دختر عمه پسر دایی (5/3%) بوده است از بین (300) گروه شاهد تعداد72 نفر دارای والدین خویشاوند بودند که بیشترین نسبت فامیلی آنها نسبت فامیلی دور (7/3) و کمترین نسبت دختر عمه پسر دایی (2/3%) بوده است بنابراین با قاطعیت می توان گفت که ازدواجهای فامیلی والدین یا عقب ماندگی ذهنی کودکان ارتباط دارد .  


فهرست مطالب چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل 2) به شرح زیر می باشد:
کودکان استثنائی تعریف و طبقه بندی
کودکان آهسته گام،تعریف وطبقه بندی
طبقه بندی کودکان آهسته گام
سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی به علت عوامل ارثی
عقب ماندگی به علت اتفاقات دوران بارداری
عامل همخونی Rh

سرخجه
عوامل تراتوژنیک آسیب زا
اعتیاد والدین
سن مادر
اختلال در غدد
عقب ماندگي به علت حوادث زايماني و بعد از تولد
حوادث بعد از تولد
ناشنوایی
تعريف ناشنوائي
شيوع ناشنوائي
طبقه بندي ناشنوائي
علل ناشنوائي
عفونت گوش مياني
ناشنوائي حسي ، عصبي يا ادراكي
نابینایی
كم بينائي
تعاريف آموزشي و تربيتي نابينائي و كم بينائي
شيوع نابينائي
علت معلوليت بينائي
نقایص و ناهنجاری های رایج بینائی
رتینوپاتي نوزادان نارس
معلولیتهای جسمی وحرکتی
مفهوم ازدواج در گذشته
مفهوم ازدواج در اديان مختلف
ازدواج در مسيحيت
ازدواج در ايران باستان
ازدواج در اسلام
علل ازدواج در اسلام
ازدواج خويشاوندي
درجه خويشاوندي
مشكلات زناشويي و سلامت رواني والدين كودكان استثنايي
علم وراثت و مشاوره ژنتيك
تعريف مشاوره ژنتيك
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
منابع فارسی
منابع انگلیسی

چيزی که اين فایل را با بقیه فایل ها متمايز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرينت بودن آن می باشد تا خريدار از خريد خود کاملا راضی باشد.

توضیحات: پرداخت توسط همه کارتهای عضو شتاب در درگاه بانک پاسارگاد امکان پذیر است. شما پس از خرید (مبانی نظری و پیشینه نظری پژوهش کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل دوم)) سریعآ لینک دانلود در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود کنید.

نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید
.
دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو)کودکان استثنایی دانلود مباني نظري ازدواج فامیلی مباني نظري ازدواج خویشاوندی فصل دوم پايان نامه ارشد کودکان عقب مانده ذهنی چارچوب نظري درمان عقب ماندگی ذهنی عقب ماندگی ذهنی ppt مقاله عقب ماندگی ذهنی پيشينه نظري

مطالب مرتبط

چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی)(فصل 2)


تحقیق بررسی حاکمیت شرکتي و ريسک در شرکت هاي عضو بورس اوراق بهادار تهران

مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و دیدگاه ها ونظریات انگیزه پیشرفت (فصل 2)

دانلود پرسشنامه ارتباط با مدرسه (SQC)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی (فصل 2)

رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار

دانلود پروژه پاورپوینت سراي كشمشچيلر در بازار تبريز (مرمت ابنیه)

ادبیات نظری هویت ، نظریه و سبک های هویت (فصل دوم پایان نامه)

ادبیات نظری و پیشینه تجربی پژوهش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (فصل 2 پایان نامه)

پاورپوینت موزه مردم شناسي كرد (خانۀ کُرد) در عمارت آصف ديوان

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی تنظیم هیجان